Az akcióterv készítése előtt a coachingban, mint egy időtálló ház építésénél, mindig alapozunk. Erre többféle technika is létezik. Elsőként mindig fontos a célod pontos meghatározása, helyzeted tudatosítása, és hasznos lehet az erőforrásgyűjtés, lehetőségeid feltérképezése is. De utána már ne habozz – lendülj akcióba!
Ha valamin változtatni szeretnél, muszáj lesz tenned érte. Bár van egy olyan coaching technika is, amely nem ezt vallja. A Gestalt coaching szerint nem azzal érsz el az életedben változást, ha megpróbálsz mássá válni, hanem ha azzá válsz, aki valójában vagy. Aki ezt a módszert választja, az inkább az önismeret, a tudatosítás útját járja be, és kevésbé arra koncentrál, hogy min kell konkrétan változtatnia. Erről is lesz majd szó, de ebben a posztban maradjunk a megoldásfókuszú coachingnál, a GROW modellnél, a DIADAL modellnél és még megannyi klasszikus coaching technikában alkalmazott hozzáállásnál. Itt is van önismeret és tudatosítás, de előbb-utóbb szükséged lesz egy akciótervre, amelyet lehet, hogy nehéz, mégis érdemes lesz követned. Hogy elérd a célodat!
Akcióra fel!
A kreativitás és a problémamegoldás alapvetően két fázisból áll – hangsúlyozza Mick Cope, A coaching módszertana című könyvében.
- Mit tudnék tenni? – ez a szélesítő folyamat, amelynek során szabadjára engedjük a képzeletünket, és mindenféle korlátozás nélkül ötletelünk
- Mit kellene tennem? – ez pedig már a szűkítő folyamat, amelyben kiválasztjuk az optimális megoldást, valamennyi fellelhető szempontunkat figyelembe véve
A GROW modellben az O betű utal az akadályok számbavétele mellett (Obsacles) a lehetőségek feltérképezésére (Options), és a W ennek szűkítése, a konkrét tervezés (Way forward). Itt a következő mintakérdéseket dolgozták ki a modell alkotói.
O – options – a lehetőségek feltérképezése – mit tehetnél?
Kérdések:
- Mit tehetsz?
- Mit tehetsz még?
- Mit tehetnél, ha korlátlan időd lenne?
- Ha lenne egy varázspálcád, mit tennél ebben a helyzetben?
- Milyen erősségeidre építesz ennek a célnak az elérése érdekében?
- Mi történne, ha nem csinálnál semmit?
- Van olyan, aki ezt jól csinálja? Mit csinál ő?
- Milyen hasonló kihívást oldottál már meg korábban?
- Mit tettél akkor?
- Mit tennél, ha valaki más (példa) lennél?
- Van-e még olyan megvalósítható alternatíva, amit figyelmen kívül hagytunk?
W – way forward – akcióterv készítése – mit fogsz tenni?
Kérdések:
- Melyik alternatívát választod?
- Milyen támogatásra van szükséged?
- Hogyan fogod megkapni ezt a támogatást?
- Honnan, hogyan szerzed meg, amire még szükséged lesz?
- Mennyire vagy elkötelezett a cselekvésre, változtatásra?
- Mi lesz az első konkrét lépés?
- Határidők?
- Milyen konkrét akadályokkal fogsz biztosan találkozni?
- Hogyan fogod kezelni ezeket az akadályokat?
- Kérlek, foglald össze saját szavaiddal, hogy mit fogsz pontosan tenni!
Mick Cope a CREATE modellt ajánlja könyvében. Ennek első három betűje az ötletek szélesítését, második három betűje szűkítésüket segíti, a következőképpen:
Feladatmeghatározás (Challange): Először is meghatározzuk, hogy milyen legyen az ötletelés ereménye. A legvégén ehhez a ponthoz térünk vissza, hogy ellenőrizzük a tervet.
Ötletelés (Randomize): Ötletroham! Minden lehetséges ötletet felsorolunk, ami csak eszünkbe jut. És még mi? És még? Ne törődjünk a racionalitással, kritikus énünket zárjuk a spájzba!
Tanulmányozás (Explore): Menjünk sorba az előzőekben meghatározott ötleteken, és vizsgáljuk meg erősségeiket, gyengeségeiket.
Felmérés (Appraise): Szűrjük ki azokat az ötleteket, amelyek nem segítik a probléma megoldását, vagy egyáltalán nem megvalósíthatóak.
Ellenőrzés (Test): Térjünk vissza az első ponthoz, ahol meghatároztunk bizonyos kritériumokat arra vonatkozóan, hogy milyen a jó ötlet, illetve megoldás. Maradék ötletünket vizsgáljuk meg ebből a szempontból.
Kiértékelés (Evaluate): Rangsoroljuk a szűrőkön fennmaradt terveket. Melyik szolgálja leghívebben célunk elérését?
Ha szeretnéd, hogy közösen menjünk végig ilyen és ehhez hasonló folyamatokon, írj vagy hívj, foglalj időpontot! Érd el a célodat!