Változtatnál az életeden? Akcióra fel! 

Facebook
Twitter
Email

Az akcióterv készítése előtt a coachingban, mint egy időtálló ház építésénél, mindig alapozunk. Erre többféle technika is létezik. Elsőként mindig fontos a célod pontos meghatározása, helyzeted tudatosítása, és hasznos lehet az erőforrásgyűjtés, lehetőségeid feltérképezése is. De utána már ne habozz – lendülj akcióba!

Ha valamin változtatni szeretnél, muszáj lesz tenned érte. Bár van egy olyan coaching technika is, amely nem ezt vallja. A Gestalt coaching szerint nem azzal érsz el az életedben változást, ha megpróbálsz mássá válni, hanem ha azzá válsz, aki valójában vagy. Aki ezt a módszert választja, az inkább az önismeret, a tudatosítás útját járja be, és kevésbé arra koncentrál, hogy min kell konkrétan változtatnia. Erről is lesz majd szó, de ebben a posztban maradjunk a megoldásfókuszú coachingnál, a GROW modellnél, a DIADAL modellnél és még megannyi klasszikus coaching technikában alkalmazott hozzáállásnál. Itt is van önismeret és tudatosítás, de előbb-utóbb szükséged lesz egy akciótervre, amelyet lehet, hogy nehéz, mégis érdemes lesz követned. Hogy elérd a célodat! 

Akcióra fel! 

A kreativitás és a problémamegoldás alapvetően két fázisból áll – hangsúlyozza Mick Cope, A coaching módszertana című könyvében. 

  • Mit tudnék tenni? – ez a szélesítő folyamat, amelynek során szabadjára engedjük a képzeletünket, és mindenféle korlátozás nélkül ötletelünk 
  • Mit kellene tennem? – ez pedig már a szűkítő folyamat, amelyben kiválasztjuk az optimális megoldást, valamennyi fellelhető szempontunkat figyelembe véve 

A GROW modellben az O betű utal az akadályok számbavétele mellett (Obsacles) a lehetőségek feltérképezésére (Options), és a W ennek szűkítése, a konkrét tervezés (Way forward). Itt a következő mintakérdéseket dolgozták ki a modell alkotói. 

O – options – a lehetőségek feltérképezése – mit tehetnél? 

Kérdések:

  • Mit tehetsz?
  • Mit tehetsz még? 
  • Mit tehetnél, ha korlátlan időd lenne? 
  • Ha lenne egy varázspálcád, mit tennél ebben a helyzetben? 
  • Milyen erősségeidre építesz ennek a célnak az elérése érdekében? 
  • Mi történne, ha nem csinálnál semmit? 
  • Van olyan, aki ezt jól csinálja? Mit csinál ő? 
  • Milyen hasonló kihívást oldottál már meg korábban? 
  • Mit tettél akkor? 
  • Mit tennél, ha valaki más (példa) lennél? 
  • Van-e még olyan megvalósítható alternatíva, amit figyelmen kívül hagytunk? 

W – way forward – akcióterv készítése – mit fogsz tenni? 

Kérdések:

  • Melyik alternatívát választod? 
  • Milyen támogatásra van szükséged? 
  • Hogyan fogod megkapni ezt a támogatást?
  • Honnan, hogyan szerzed meg, amire még szükséged lesz? 
  • Mennyire vagy elkötelezett a cselekvésre, változtatásra? 
  • Mi lesz az első konkrét lépés? 
  • Határidők? 
  • Milyen konkrét akadályokkal fogsz biztosan találkozni? 
  • Hogyan fogod kezelni ezeket az akadályokat? 
  • Kérlek, foglald össze saját szavaiddal, hogy mit fogsz pontosan tenni!

Mick Cope a CREATE modellt ajánlja könyvében. Ennek első három betűje az ötletek szélesítését, második három betűje szűkítésüket segíti, a következőképpen:

Feladatmeghatározás (Challange): Először is meghatározzuk, hogy milyen legyen az ötletelés ereménye. A legvégén ehhez a ponthoz térünk vissza, hogy ellenőrizzük a tervet. 

Ötletelés (Randomize): Ötletroham! Minden lehetséges ötletet felsorolunk, ami csak eszünkbe jut. És még mi? És még? Ne törődjünk a racionalitással, kritikus énünket zárjuk a spájzba! 

Tanulmányozás (Explore): Menjünk sorba az előzőekben meghatározott ötleteken, és vizsgáljuk meg erősségeiket, gyengeségeiket. 

Felmérés (Appraise): Szűrjük ki azokat az ötleteket, amelyek nem segítik a probléma megoldását, vagy egyáltalán nem megvalósíthatóak. 

Ellenőrzés (Test): Térjünk vissza az első ponthoz, ahol meghatároztunk bizonyos kritériumokat arra vonatkozóan, hogy milyen a jó ötlet, illetve megoldás. Maradék ötletünket vizsgáljuk meg ebből a szempontból.

Kiértékelés (Evaluate): Rangsoroljuk a szűrőkön fennmaradt terveket. Melyik szolgálja leghívebben célunk elérését? 

Ha szeretnéd, hogy közösen menjünk végig ilyen és ehhez hasonló folyamatokon, írj vagy hívj, foglalj időpontot! Érd el a célodat!